Baza proiectului Ţărână” o constituie informaţia venită din real, care, implicând cei doi factori fundamentali - cel raţional şi cel emoţional -, este imediat raportată unei compoziţii mentale. Compoziţiile în sine, de cele mai multe ori, nu au un corespondent figurativ în evenimentul real care le-a determinat, însă transpunerile create reprezintă figuri situate la punctul de incidenţă al antropomorfului cu zoomorful şi al animalicului cu umanul.

Sub raport investigativ, proiectul “Ţărână” urmăreşte surprinderea stării de haos lăuntric, care pare a însoţi eul creator în momentul “erupţiei”, dar modalitatea de exprimare este una antitetică “erupţiei”, manifestându-se greu şi sufocant, sub forma unui soi de vid tactil.

O posibilă explicaţie a celor menţionate, mai precis o esenţializare poetică a intenţionalităţii imagistice, ar putea fi următorul exerciţiu de imaginaţie: 1) trupul coboară în maruntaiele pământului ; 2) trupul trece prin actul de dispersie şi topire al putrefacţiei; 3) materia putrefactă este absorbită în pământ; 4) plăsmuirea unui nou trup, compus din pământ şi resturile putrefacte ale vechiului trup. Noul trup rezultat nu are nici oase, nici măruntaie, nici sânge. Organicul şi anorganicul convieţuiesc într-o stranie anatomie, voit distorsionată. Atât pe interior, cât şi la exterior, noul trup este alcătuit doar din pământ, ocupând un univers în care regnurile sunt contopite. Noul trup nu are duh, ci doar un ersatz lipsit de menire, care mimează prezenţa duhului. Fiind lipsit de menire, acest ersatz nu poate umple trupul ( mai exact nu poate da adâncime şi densitate lăuntricului), singura lui formă de manifestare fiind aceea a unei forţe locomotorii, ce-i poate influenţa doar mişcările fizice. Fiind lipsit de menire, acest ersatz nu poate decât bântui şi hărţuitrupul, supunându-l unui chin mut, orb şi surd. Dar acest chin nu se manifestă prin durere sau extaz, ci prin ceva este şi în acelaşi timp nu este durere, prin cevace este şi în acelaşi timp nu este extaz. Aşadar, trupul caută să gonească din el acest ersatz, nu ca pe o energie ce îl subjugă, ci ca expulzarea conştientizării acute pe care trupul o are asupra ersatzului ce trăieşte în el. “Totul e sete de ersatz si de moartea care atrage in el”, spune Pascal Quignard.

Click pentru a vedea lucrările în EXPOZIȚIA ȚĂRÂNĂ 2012

Mai multe din această categorie: CADMIU »

Informatii Contact

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">mThis email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Bucureşti, Romania

www.maia-fine-art.com

 

Despre mine

Pentru lucrări disponibile puteţi vizita

 www.maia-fine-art.com sau  http://www.artmajeur.com/maiastefana

 

 

© Maia Oprea 2012